![]() |
|
Nazwa modelu: Bushmaster Protected Mobility Vehicle
Producent: Showcase Models Australia
Nr kat.: 35001
Skala: 1:35
Od jakiegoś czasu obserwuję – myślę, że nie tylko ja – że na współczesnym polu walki, zwłaszcza, wśród armii zachodnich, odchodzenie od ciężkich wozów pancernych o trakcji gąsienicowej, na rzecz wysoko mobilnych pojazdów o trakcji kołowej. I chyba nie chodzi tu o to, że czołgi, transportery i bojowe wozy piechoty są już anachronizmem, tylko raczej o rzecz bardziej prozaiczną…pieniądze. Po prostu budowa, eksploatacja i ewentualna strata takiego pojazdu, nie jest tak bardzo odczuwalna dla sił zbrojnych jak i budżetu danego państwa. Inną sprawą, jest kwestia transportu i modułowość konstrukcji, często bazującej na pojazdach cywilnych, lub wojskowych, masowo produkowanych.
W 1930 roku do uzbrojenia armii niemieckiej trafiła armata przeciwlotnicza 2 cm FlaK 30. W 1940 roku do uzbrojenia wprowadzono udoskonaloną wersję tej broni, oznaczoną jako FlaK 38, cechującą się większą niezawodnością i szybkostrzelnością. Doświadczenia bojowe wykazały, że pożądane byłoby dalsze zwiększenie szybkostrzelności broni przeciwlotniczej kalibru 20 mm. Osiągnięto to w dziale, które oznaczono jako 2 cm Flakvierling 38. Łączyło ono cztery armaty automatyczne (identyczne jak w FlaK 38) z nowo opracowanym łożem. Nowe działo, poza wersją holowaną, było także używane jako uzbrojenie dział samobieżnych Sd.Kfz. 7/1, Möbelwagen (tylko prototyp) i Wirbelwind oraz jako uzbrojenie pociągów pancernych typu BP-42 i BP-44 (Panzertriebwagen 16) i armata morska.
W 1940 roku zbudowano na podwoziu półgąsienicowego ciągnika artyleryjskiego Sd.Kfz. 7 samobieżne działo przeciwlotnicze przez umieszczenie na nim poczwórnie sprzężonego działka przeciwlotniczego 2 cm Flakvierling 38. W pierwszej serii pojazdów kabina kierowcy była odkryta, natomiast w dalszych została opancerzona blachami o grubości 8 mm. Pierwszą serię 100 pojazdów sdkfz 7/1 wyprodukowano już w 1940 roku, a następnie kolejne serie budowane były w następnych latach.
Produkcję Sd.Kfz. 7/l kontynuowano do 1944 roku i łącznie w tym okresie zbudowano około 750 pojazdów tego typu. Najlepiej zachowanym i będącym protoplastą dla modelu Dragon’a jest pojazd zachowany w muzeum w Koblencji.
Polscy modelarze cierpią na niedostatek modeli polskich pojazdów i samolotów. Szczególnie jeśli chodzi o sprzęt współczesny. Na szczęście istnieją takie firmy jak firma Tololoko, które choć w części rozwiązują ten problem. W części, gdyż modele Tololoko to modele żywiczne, więc ze swej natury dość drogie i nie dla wszystkich dostępne (choćby i ze względu na technologie). Ale i tak należy się cieszyć, że możemy otrzymać choć część pożądanych modeli.
Właśnie trafił do mnie model Tololoko, który był już z dawna wyczekiwany. Najpopularniejszy samochód Wojska Polskiego - Star 266 wreszcie został zrealizowany w miniaturze! Chwała Tololoko za to :)
W dniu dzisiejszym dotarł do mnie długo oczekiwany model samobieżnej haubicoarmaty 152mm DANA wz.77. Model w skali 1:35 został wyprodukowany przez firmę Hobby Boss (nr katalogowy 85501).