Armia Radziecka przez cały okres II Wojny Światowej borykała się z brakiem samobieżnych przeciwlotniczych zestawów artyleryjskich, które mogłyby stanowić osłonę związków pancerno-motorowych. Dopiero opracowanie nowych armat S-60 o kalibrze 57mm stworzyło możliwość budowy takiego zestawu. W 1948 roku w biurze konstrukcyjnymNII-58 pod kierunkiem W. G. Grabina powstał prototyp armaty S-68, czyli dwie armaty S-60 tymczasowo umieszczone na przyczepie S-79A. Podczas dalszych prac dla przyszłego ZSU-57-2 podwozie zapożyczono z czołgu T-54 opracowanego w OKB-520 Fabryki Nr 183 w Niżnym Tagile. Zostało ono jednak w niewielkim stopniu odciążone w związku z tym można sobie było pozwolić na rezygnację z jednej pary kół nośnych. Tak zmodyfikowane podwozie otrzymało kryptonim Objekt 500, a pracami nad nim zajmowało się biuro konstrukcyjne Fabryki Nr 174 w Omsku. W latach 1950-53 trwały próby fabryczne nowego uzbrojenia, a w 1954 roku przeszło ono próby wojskowe i w 14 lutego 1955 roku zostało ono przyjęte do uzbrojenia jako "Zenitalnaja Samochodnaja Ustanowka ZSU-57-2".
 
Więcej >>>>

W ostatnim okresie członkowie Bałtyckiego Stowarzyszenia Miłośników Historii "Perun" w porozumieniu z dowódcą 8 Pułku Przeciwlotniczego z Koszalina zajmują się odświeżaniem sprzętu bojowego znajdującego się w Muzeum 8 Dywizji. Dotychczas został oczyszczony z rdzy i pomalowany moździerz wz. 1941 120 mm i armata przeciwlotnicza wz. 1939 37 mm. Jednak największym wyzwaniem stała się renowacja czołgu stojącego na postumencie. Jest to T-34-85M1, który ponoć na swoje miejsce postoju wjechał o własnych siłach. Jest to o tyle prawdopodobne, że w środku znajduje się kompletny silnik.

Czołg T-34-85M1 przed rozpoczęciem prac
Więcej >>>>

Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-1 zbudowany został w oparciu o podwozie T-54 (pierwsze serie) oraz T-55. Został on opracowany w Związku radzieckim i tam nosił oznaczenie BTS-2.Pod koniec lat sześćdziesiątych licencję BTS-2 zakupiła Polska i Czechosłowacja. Na podstawie otrzymanej dokumentacji technicznej Zakład Produkcji Doświadczalnej Zakładów Mechanicznych „Bumar-Łabędy” przygotował prototyp ciągnika ewakuacyjnego, który w Polsce otrzymał oznaczenie WZT-1 (Wóz Zabezpieczenia Technicznego - model 1). Pojazd został przyjęty na uzbrojenie Wojska Polskiego, gdzie zastąpił starsze typy ciągników pancernych.

 

Więcej >>>>

Partnerzy

                 
             
                 

 

Kluby modelarskie

 

 

 

 
                 
                 
                 
Our website is protected by DMC Firewall!