WZT-1

Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-1 zbudowany został w oparciu o podwozie T-54 (pierwsze serie) oraz T-55. Został on opracowany w Związku radzieckim i tam nosił oznaczenie BTS-2.Pod koniec lat sześćdziesiątych licencję BTS-2 zakupiła Polska i Czechosłowacja. Na podstawie otrzymanej dokumentacji technicznej Zakład Produkcji Doświadczalnej Zakładów Mechanicznych „Bumar-Łabędy” przygotował prototyp ciągnika ewakuacyjnego, który w Polsce otrzymał oznaczenie WZT-1 (Wóz Zabezpieczenia Technicznego - model 1). Pojazd został przyjęty na uzbrojenie Wojska Polskiego, gdzie zastąpił starsze typy ciągników pancernych.

 

WZT-1 to standardowy wóz pomocy technicznej pododziałów remontowych - wyposażony był w niewielki dźwig, wyciągarkę i ostrogę. Ostroga przeznaczona jest do zakotwiczenia wozu podczas pracy wyciągarki głównej. Składa się ona z lemiesza umocowanego na obrotowym sworzniu do tylnej płyty pancernej. Na wspornikach, nad kadubem zamontowana została skrzynia ładunkowa. WZT-1 został uzbrojony w wielokalibrowy karabin maszynowy DSzK kalibru 12,7 mm zamontowany na obrotowej podstawie przy włazie dowódcy.
 
Obecnie w Wojsku Polskim WZT-1 zastąpiony jest nowszyszymi konstrukcjami WZT-2 i WZT-3.

Dane taktyczne - techniczne:

  • Wymiary: długość - 7,10 m; szerokość - 3,27 m; wysokość - 2,1 m; prześwit - 0,42 m.
  • Masa bo­jowa - 33 t,
  • Osiągi: prędkość maksymalna po drogach - 50 km/h, w terenie - 22-27 km/h, zasięg maksymalny po drogach - 470 km,
  • Nacisk jednostkowy 0,75 kG/cm2,
  • Moc jednostkowa - 12,9 kW/t (17.G KM. t);
  • Pokonywane przeszkody: wzniesienia - 320, przechyły boczne - 300, rowy - 2,7 m. ściany pionowe - 0,8 m, brody - 1,4 m, przeszkody wodne po dnie o szerokości do 1000 m i głębokości do 5 m.

 

 
 
 
Tekst i zdjęcia: Wojciech Sokołowski

Partnerzy

                 
             
                 

 

Kluby modelarskie

 

 

 

 
                 
                 
                 
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd