Producent: Choroszy Modelbud
Malowanie: 2 x Polska
Model łodzi latającej CAMS 30E opracowany w skali 1/72 przez podkrakowską firmę Choroszy Modelbud jest już dość długo na modelarskim rynku. Opracowany został mniej więcej w tym samym czasie co opisywany jakiś czas temu model łodzi latającej Macchi M-9, ale poza jedną recenzją zamieszczoną na krótko po jego wydaniu w magazynie Mini Replika, nie był jakoś szerzej prezentowany barci modelarskiej. Dlatego też postanowiłem zamieścić jego recenzję na naszym portalu.
![]() |
![]() |
Zestaw o numerze katalogowym B05 wykonano z jasnokremowej żywicy. W jego skład wchodzi kilkadziesiąt starannie opracowanych elementów. To co wyróżnia model Camsa od innych podobnych propozycji Choroszego to zastosowany podział kadłuba, nie na dwie połówki – prawą i lewą ale dół kadłuba, i dwie części grzbietowe – przednia i tylną. Powinno to w mojej ocenie ułatwić montaż wyposażenia kabiny które jest tutaj dość szczegółowe. Poza tablicą przyrządów, przyrządami sterowniczymi, czy deska rozdzielczą, nasza miniatura ma również wykonaną całą fakturę wnętrza na obu burtach.
![]() |
![]() |
Płaty i usterzenie wykonano łącznie z powierzchniami sterowymi jako jednolite elementy, więc jeśli chcemy wykonać je jako wychylone, czeka nas drobna przeróbka. Faktura płóciennego poszycia wykonana została bardzo wierny i realistyczny. Zaznaczono również miejsca wklejenia poszczególnych zastrzałów.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Z taką samą dbałością o detale producent potraktował pozostałe podzespoły samolotu, silnik wraz gondolą, podwozie, pływaki itp. Dysponujemy aż trzema rodzajami śmigieł, ale wykorzystać możemy jedynie śmigła o prostych łopatach. Polskie CAMSy były wyposażone w śmigła dwu, lub czterołopatowe, z tym, że to ostatnie składało się dwóch skręconych pod kątem prostym śmigieł dwułopatowych. Chcąc zatem wykonać poprawnie czterołopatowe śmigło musimy odciąć dwie łopaty i wkleić dołączone do zestawu śmigło dwułopatowe. Nie jest to jednak jakaś trudna przeróbka, a taki sposób przedstawienia śmigła był zgodny ze stanem wiedzy w czasie opracowywania zestawu. Model uzupełniony jest o wózek transportowy oraz kozioł, na którym ustawimy zbudowaną replikę.
![]() |
![]() |
![]() |
Podobnie ma się rzecz z malowaniem modelu zaproponowanym przez producenta. Przewiduje on pomalowanie całego modelu kolorem ciemno – zielonym, z granatową dolną częścią kadłuba. Takie malowanie samolotu oczywiście nie jest błędne, taki schemat mógł występować, zwłaszcza, że maszyny używane w Pucku były przemalowywane po okresowych remontach a oryginalnych farb w bazie MDLotu nie było. Najbardziej prawdopodobny jest jednak schemat stosowany we francuskim lotnictwie morskim, polegający na malowaniu powierzchni dolnych i bocznych kolorem jasnoszarym, wszystkich powierzchni górnych kolorem szaroniebieskim i dołu kadłuba kolorem czarnym. Tak malowane były maszyny chorwackiego lotnictwa morskiego, a pochodziły z tej samej serii co samoloty dostarczone Polsce. Dołączona do modelu instrukcja na postać ulotki zawierającą schematy montażu i malowania oraz podstawowe dane na temat samego samolotu CMAS 30-E. Znajdziemy tam również szablon wiatrochronu do samodzielnego wykonania z kawałka przezroczystej folii dołączonej do zestawu. Kalkomania umożliwia wykonanie dwóch wersji tego samego samolotu „23” lub „2-3”. Wybierając oznaczenia i schemat malowania warto posiłkować się dokumentacją fotograficzną.
Reasumując CMAS 30E w wykonaniu firmy Choroszy Modelbud to kolejna wartościowa pozycja dla wielbicieli maszyn morskich, latających nie tylko w polskich lotnictwie. Dla wielbicieli MDLotu zestaw obowiązkowy.
Dziękujemy firmie Choroszy Modelbud za udostępnienie zestawu na potrzeby recenzji.
Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski