W Pudle - Samolot transportowy CASA C-212-300 France - 1/72 - Azur Frrom

Model: CASA C-212-300 France Nr kat.: FR0040
Skala: 1:72
Producent: AZUR Frrom
Tworzywo: model wtryskowy, elementy fototrawione
Malowanie: 4 x Francja

CASA C-212 Aviocar to hiszpański lekki samolot transportowy krótkiego startu i lądowania. Od chwili wejścia do produkcji seryjnej w 1974r. opracowano szereg odmian tej maszyny, zaś użytkowana jest w wielu krajach do chwili obecnej. Zestaw umożliwiający budowę tych samolotów użytkowanych we Francji ma w swej ofercie firma Azur Frrom. Taki właśnie zestaw otrzymaliśmy do testów.

 Jest to jeden z nowszych produktów Azura o czym świadczy oczywiście numer katalogowy i niebiesko – granatowa szata graficzna pudełka. Boxart bardzo sympatyczny zachęca do zapoznania się z zawartością pudełka, a tam naprawdę sporo się dzieje. Foliowa pudełka szczelnie wypełniona ramkami wtryskowymi, zaś wieko trudno potem zamknąć. W sumie sześć ramek z szarego tworzywa zawierających przeszło setkę elementów, do tego dwie ramki z tworzywa przezroczystego, fototrawiona blaszka i dwa spore arkusze kalkomanii. Na bogato.

Pierwsza ramka to połówki kadłuba i co ciekawe dwa rodzaje części nosowej. Model możemy bowiem wykonać w dwóch odmianach z długim i krótkim nosem. Kadłub jest standardowo wyposażony w ten ostatni i żeby wykonać wersję z długim nowym, krótki musimy odciąć i wkleić na jego miejsce nowy. Na ramce znajdują się także podwieszane zbiorniki paliwa oraz kilka drobnych elementów.

Druga ramka to płat, podzielony na górną i dolną połówkę. Wszystkie elementy mechaniki płata są wykonane jako nie dzielone i jeśli ktoś chce je wykonać w jakiś sposób wychylone, czekają go drobne przeróbki.

Zawartość kolejnej ramki to głównie elementy usterzenia poziomego, którego mamy aż dwa rodzaje. Zarówno stery wysokości jak i ster kierunku wykonano jako oddzielne, więc można je zamontować w pozycji wychylonej. Ponadto na tej ramce producent rozmieścił aż cztery rodzaje nosów do wersji krótkiej (wykorzystamy jeden), kilka rodzajów drzwi, a także trochę detali gondoli silnikowych i podwozia.

Czwarta ramka zwiera głównie drobnicę, czyli detale wnętrza oraz te montowane na zewnątrz. Jest tego sporo, i trochę się dubluje, na przykład śmigła czy tablice przyrządów. 

Następna ramka to słusznych rozmiarów magazyn części zamiennych. Będziemy tu wykorzystywać jedynie niektóre elementy, takie jak gondole kół podwozia głównego,  czy boczne ściany przedniej części kadłuba, też wykorzystamy jedną sześciu par. Ponadto na tej ramce znajduje się też kilka detali kabiny pilotów.

 Komplet elementów polistyrenowych uzupełnia szósta, znacznie mniejsza ramka na której znajdują się kolejne osłony gondoli podwozia głównego oraz jakieś osłony, których przeznaczenia jeszcze nie rozgryzłem.

To że jest to nowy wypust francuskiego producenta świadczy jakość wykonania elementów zestawu. Faktura powierzchni kadłuba i skrzydeł jest wykonana czystko i poprawnie. Linie podziału są wgłębne, dobrze zaznaczone i czysto poprowadzone. 

To samo dotyczy takich rzeczy jak mechanika płata, wyposażenie kabiny i temu podobne rzeczy. Podoba mi się także w jaki sposób wykonano tablice przyrządów czy śmigła z zaznaczonymi wzmocnieniami na krawędziach natarcia łopat. Równie dobrze prezentuje się podwozie, zarówno golenie jak i koła. 

Nie mam także zastrzeżeń do jakości wykonania pozostałych elementów zestawu. Ważne jest także to, że nie ma takich niespodzianek jak ramki skurczowe czy ślady po wypychaczach w widocznych miejscach. Nadlewek kilka się może znaleźć, ale nie są one jakieś strasznie kłopotliwe usuwaniu. Pamiętać należy że to jednak short run.

Oszklenie rozmieszczono na dwóch połączonych ramkach znajdziemy na nim oczywiście wszystkie szyby kokpitu, kabiny ładunkowej. Tych ostatnich są dwa rodzaje – kwadratowe i okrągłe, przy czym w naszym zestawie, niezależnie od wersji wykorzystamy te ostatnie. Poza szybami znajdują się tu także klosze lamp pozycyjnych i reflektorów do lądowania.

Zasadnicze elementy zestawu wykonane z polistyrenu uzupełnia niewielkich rozmiarów blaszka fototrawiona. Znajdują się na nie głównie wszelkiego rodzaju anteny i tego typu jakże przydatne detale.

Zestaw zawiera dwa sporej wielkości kalkomanie. Na większym wydrukowanym przez włoskiego Cartografa znajduje się komplet oznaczeń oraz stencili dla wszystkich czterech maszyn, jakich schematy malowania przewidział producent. Drugi natomiast arkusik to elementy malowania dla jednego z trzech malowań (moim zdaniem najbardziej ciekawego). Ten arkusik z kolei wydrukował czeski Aviprint. W obu wypadkach jakości technicznej kalkomanii nie można nic zarzucić, ponieważ obie firmy już zdążyły przyzwyczaić modelarzy do wysokiej jakości swoich wyrobów. Kalkomanie do omawianego zestawu nie są tu wyjątkiem. 

Skoro mowa była o malowaniach, to producent przewidział ich cztery. Dwie wojskowe i dwie cywilne. Oba malowania wojskowe to maszyny używane przez Szkołę Lotniczą  w Istres, przy czym oba pochodzą z różnych okresów. Kolejne malowanie umożliwia wykonanie samolotu w barwach Boogie Performance, Wszystkie trzy powyżej wspomniane schematy malowania są do siebie podobne. Samoloty są jednolicie białe z kolorowymi elementami, zaś ostatnie moim zdaniem najbardziej atrakcyjne to maszyna w dwóch odcieniach szarości należąca do Centrum Szkoleniowego Lotnictwa Cywilnego CAE Aviation a dokładniej jej francuskiego oddziału.

Instrukcja to całkiem spora broszura, bardzo ładnie wydana, co zresztą staje się standardem w firmie Azur. Zawiera ona krótką historię konstrukcji, czytelne rysunki montażowe i oczywiście schematy malowania – przedstawione powyżej. Warto poświęcić na dokładne zapoznanie się z jej zawartością trochę czasu, ponieważ w modelu może czyhać sporo pułapek. Pamiętać trzeba, że sporo części się dubluje i do wybranej wersji należy wykorzystać konkretne podzespoły, żeby nie popełnić błędu i nie narazić się na kpiny wszelkiej maści znafcuf i ekspertuf.
Trzeba przyznać, że model CASY C-212 w wykonaniu Azur Frrom robi spore wrażenie. Zestaw opracowano bardzo rzetelnie i szczegółowo. Co więcej, osoby, które siedzą w temacie tego samolotu i mają o nim odpowiednią wiedzę i dysponują stosowną dokumentacją mogą wykonać jeśli dowolną wersję to większość wersji. Producentowi trzeba pogratulować podejścia i koncepcji zestawu, a jak będzie podczas budowy, czas pokaże.

 

Dziękuję firmie Azur Frrom za przekazanie niniejszego modelu na potrzeby recenzji

Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski

 

Partnerzy

     

 

Kluby modelarskie

 

 
       
                 
                 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd