Test Shot! HMS Royal Scotsman i HMS Royal Ulsterman w skli 1/700

Na temat zapowiedzianych nie tak dawno modelach okrętów desantowych HMS Royal Scotsman i HMS Royal Ulsterman pisaliśmy ni tak dawno, właściwie kiedy otrzymaliśmy modele testowe. Już wcześniej kiedy wyszła na ich temat pierwsza nieoficjalna informacja od producenta, czyli firmy AJM Models, nasi czołowi „oblatywacze” modeli testowych, czyli Marek z Marcinem stwierdzili, że wezmą je na warsztat i sprawdzą, co się z nich da wycisnąć. Przy okazji trochę historii prawdziwych okrętów, bo jest ciekawa.


 
M/V Royal Scotsman oraz M/V Royal Ulsterman były to statki pasażersko – towarowe, które zbudowano dla przedsiębiorstwa żeglugowego Burns & Laird Lines przez stocznie Harald & Wolff w Belfaście. Budowę obu jednostek ukończono w 1936r. i obie jednostki rozpoczęły służbę na Morzu Irlandzkim przewożąc pasażerów i ładunki między portami Belfast i Glasgow.

W październiku 1940r. oba statki zostały zarekwirowane przez Admiralicję brytyjską z zamiarem ich adaptacji na okręty desantowe LCI do przewozu jednostek piechoty. Prace zakończono w styczniu 1941r. i od tego czasu rozpoczęła się historia obu okrętów, jako pomocniczych jednostek Royal Navy. Na pokładach pozostali członkowie załóg, którzy zostali wcieleni do Rezerwy Royal Navy, podczas gdy kadra oficerska pochodziła z Marynarki Wojennej lub jej Rezerwy.

HMS ROYAL SCOTSMAN

Początkowo pełnił służbę na wodach macierzystych, zaś w sierpniu 1941r. okręt wziął udział w „Operacji Grey”, planowane zajęcie Wysp Azorskich. Operacja ta została jednak anulowana, zaś HMS „Royal Scotsman” powrócił do Clyde. W dniu 17 września 1941 r. wszedł w skład konwoju WS11X do Gibraltaru i dalej na Maltę w ramach „Operacji Halberd”, W październiku tego roku okręt wrócił na wody macierzyste. Od stycznia 1942r. HMS „Royal Scotsman” brał udział w zakrojonych na szeroką skalę ćwiczeniach operacji desantowych. 26 października 1942r. okręt wszedł w skład konwoju KMF-1. Konwój ten zmierzał do Gibraltaru w celu przeprowadzenia „Operacji Totch” - inwazji na Afrykę Północną  We wczesnych godzinach rannych w dniu 8 listopada 1942r. okręt opuścił amerykański 1 Batalionie Rangersów, który zajął port w Arzew. HMS „Royal Scotsman” pozostawał następnie  w zachodniej części Morza Śródziemnego transportując wojsko oraz sprzęt wojskowy, przy czym, operował z siostrzaną jednostką HMS „Royal Ulsterman” oraz ex-holenderskimi okrętami HMS „Princess Beatrix” i HMS „Queen Emma”. W maju 1943r. jednostka brała udział w „Operacji Corkscrew” - desancie na włoskiej wyspie Pantelleria, zaś 10 lipca 1943r. w „Operacji Husky” – inwazji aliantów na Sycylię. Transportowane przez okręt oddziały wylądowały na plaży o kryptonimie „Bark South”. We wrześniu 1943r.  w ramach konwoju TSF1, HMS „Royal Scotsman” wziął udział w „Operacji Avalanche”, czyli wylądowaniu w Salerno 9 września 1943r. Była to ostatnia wielka operacja wojskowa tej jednostki, gdyż  listopadzie 1943r. okręt powrócił do Wielkiej Brytanii. Nie wiadomo w jakim charakterze był on wykorzystywany do lutego 1945r. kiedy to został zwrócony przedwojennemu armatorowi.


HMS ROYAL ULSTERMAN


Historia operacyjna HMS „Royal Ulsterman” jako pomocniczej jednostki Royal Navy rozpoczęła się w 1940r. kiedy na jego pokładzie przewieziono część oddziałów korpusu ekspedycyjnego do Norwegii. Następnie okręt dostarczył uzbrojenie do Harstad, wysoko nad kołem podbiegunowym. Kolejną dużą operacją była „Operacja Dynamo” czyli ewakuacja z Dunkierki.  W dniu 18 czerwca 1940r. HMS „Royal Ulsterman” ewakuował do około 2800 żołnierzy i osób cywilnych z St. Nazaire do Falmouth w Kornwalii. Do końca sierpnia tego roku jednostka ewakuowała także francuski personel wojskowy do Casablanki, oraz cywilnych uchodźców z regionu śródziemnomorskiego do Glasgow. Okręt przerzucił także około 700 żołnierzy brytyjskich na Islandii. W 1941r. HMS „Royal Ulsterman” odbywał regularne rejsy między Wyspami Brytyjskimi a Islandią. Podczas jednego z nich okręt pod dowództwem kpt. Harry'ego Houghtona zabrał do Wielkiej Brytanii trzech marynarzy ocalałych z krążownika liniowego HMS Hood. W dniu 29 sierpnia 1941r. w zachodnich wybrzeży Szkocji, doszło do kolizji z niszczycielem HMS St. Mary's. Uszkodzenia naprawiano do końca września. 1942r. obfitował w doniosłe wydarzenia w historii okrętu. HMS „Royal Ulsterman” wziął udział w „Operacji Ironclad” jak określana jest także bitwa o Madagaskar. W dniu 5 maja 1942r. piechota wyokrętowana z HMS „Royal Ulsterman” zajęła port Diego Suarez. Następnie miało miejsce lądowanie wojsk alianckich w Afryce Północnej w ramach „Operacji Torch” W dniu 8 listopada 1942r. płynący na pokładzie HMS „Royal Ulsterman” żołnierze z 1 Batalionu Rengersów wylądowali na wybrzeżu algierskim. Okręt był wtedy też bezskutecznie atakowany przez pięć samolotów Luftwaffe. 1943r. to dwie wielkie operacje desantowe w basenie Morza Śródziemnego – „Husky” i „Avalanche”. W dniu 10 lipca 1943r. HMS „Royal Ulsterman” wyokrętował na wybrzeżu Sycylii żołnierzy 8 Armii Brytyjskiej. Następnie, w dniu 9 września 1943r. żołnierze zaokrętowani na pokładzie jednostki wzięli udział w walkach o Salerno. W okresie marzec – kwiecień 1944r. okręt przeszedł remont w Southampton. Następnie nadszedł 6 czerwca 1944r. i Lądowanie w Normandii. Także HMS „Royal Ulsterman” wziął udział w „Operacji Neptun”, wyokrętował oddziały 9 Brygady, 3. Kanadyjskiej Dywizji Piechoty na plaży Juno. Ostatnia akcją bojową HMS „Royal Ulsterman” był udział w wyzwolenie Wysp Normandzkich, zajętych przez Niemców jeszcze w 1940r. Było to jedyne terytorium Wysp Brytyjskich, które zostało zajęte przez wroga podczas II Wojny Światowej. Zostały wyzwolone dopiero po kapitulacji Niemiec. HMS „Royal Ulsterman” wyokrętował żołnierzy brytyjskich na wyspie Jersey 11 maja 1945r., zaś dodatkowe posiłki i zaopatrzenie w dniu 18 maja 1945r. Po wojnie okręt zwrócono dotychczasowym właścicielom  w listopadzie 1945r. Po remoncie, jako statek pasażerski wznowił rejsy na trasie Glasgow-Belfast. W tym charakterze służył do 1967 r. Następnie statek odbywał rejsy  na śródziemnomorskiej linii Link Famagusta (przemianowanej później na Sounion). W wyniku aktu sabotażu statek zatonął w porcie w Bejrucie w dniu 3 marca 1973r. Ponieważ remont był nieopłacalny, jednostka została złomowana.

Ja widać historia obu okrętów nader ciekawa, mamy nadzieje, że relacje z budowy przedstawione przez Marcina i Marka także. Każdy z nich kleił i malował po swojemu, stosował własne techniki i tricki, dzięki czemu powstały dwie efektowne miniatury, z jednej strony podobne a jednocześnie tak odmienne. AJM Models ma w przygotowaniu kolejne ciekawe modele, dzięki czemu ciekawych okrętowych projektów w wykonaniu tej Dwójki nie powinno zabraknąć.

Wykorzystane w artykule zdjęcia archiwalne i grafiki pochodzą ze zbiorów Imerial War Museum w Londynie oraz zbiorów firmy AJM Models.

Koszaliński Pluton Modelarski

Partnerzy

       
                 
                 

Kluby modelarskie

 

 

 

 
                 
                 
                 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd