Model:
• Caproni Ca.100, 'Float And Radial Engine' - Italian Training Aircraft, Fly 814, Nr kat.: 72055
Kleje:
• Tamiya Extra Thin,
• cyjanoakrylowy Kropelka
Farby:
• emalie olejne Tamiya
Chemia modelarska:
• Płyn do zmiękczania kalkomanii Micro Set i Sol
• Suche pigmenty Talen, Vallejo
Historia samolotu:
Konstrukcja wzorowana na brytyjskim samolocie De Havilland DH 60 Moth, jedną ze zmian było charakterystyczne zwiększenie rozpiętości dolnego płata. Większość samolotów była wyposażona w silniki brytyjskiej konstrukcji, część otrzymała między innymi włoskie silniki Fiata. Samolot wykorzystywano w służbie cywilnej i wojskowej, głównie do szkolenia. Płatowce produkowano w klasycznej wersji z podwoziem kołowym oraz w wersji hydro (jak moja replika, przedstawiająca egzemplarz w malowaniu z 1940 r.) Wyprodukowano 675 samolotów.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Budowa modelu:
Model budowałem prosto z pudełka. Sama budowa jak to w przypadku dwupłatowców wymagała pewnej uwagi i wysiłku, wsporniki, zastrzały, naciągi i temu podobne.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Malowanie:
Wybrałem malowanie Włoskich Sił Zbrojnych z 1940 r. jednokolorowe – szarozielone. Producent także proponuje bardzo atrakcyjne malowania cywilne. Aby model nie był smutny i płaski, na skrzydłach oraz na kadłubie zastosowałem kilka odcieni koloru podstawowego, całości dopełnił delikatny wash.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kalkomanie:
Przed nałożeniem kalkomanii, tradycyjnie model potraktowałem za pomocą aerografu błyszczącym sidoluxem, później nałożyłem kalkomanie.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Podsumowanie:
Przy pewnym nakładzie pracy, nawet prosto z pudełka możemy otrzymać atrakcyjną replikę tego oryginalnego samolociku.
Dziękuję firmie Fly za przekazanie modelu do budowy.
Marek Filzek