Niemieckie Samoloty Wojskowe w Lotnictwie Polskim 1918-1924 Tom I

Autor:
Ilustrator:
ISBN:
Data wydania:
Kategoria:
Format:
Cena:   
Mateusz Kabatek, ks. Robert Kulczyński SDB
Arkadiusz Wróbel
978-83-963317-0-0
2022-02-24
Nowe
A4 pozimy, 174 stron (23 w kolorze)
120.00 PLN

Początki polskiego lotnictwa wojskowego to zagadnienie bardzo interesujące, to można powiedzieć gotowy scenariusz na film, a nawet kilka filmów. Te przepełnione bohaterstwem i romantyzmem czasy, wiara w nowo powstałe państwo polskie, że można praktycznie wszystko, że nie ma rzeczy niemożliwych. W ten sposób rozumował praktycznie każdy w tym także lotnicy, zaś ci dostali dość poważny bodziec do działania w postaci sporych ilości sprzętu latającego, zdobytego w różnych miejscach, głównie dawnego zaboru pruskiego. Niemieckie samoloty wojskowe stanowiły spory odsetek sprzętu latającego używanego w Polsce w latach 1918 – 1924, zaś kompleksowym ujęciem tego zagadnienia od strony historycznej postanowiła się zabrać para autorów w osobach Mateusza Kabatka oraz Ks. Roberta Kulczyńskiego SDB. Efektem tej pracy jest pierwszy tom opracowania poświęconego właśnie niemieckim konstrukcjom lotniczym używanym przez polskie lotnictwo wojskowe. 

Obaj autorzy już od dawna cieszą się zasłużoną, dobrą opinią wnikliwych i rzetelnych badaczy historii lotnictwa, więc i niniejsze opracowanie powinno być wyczerpującym kompendium wiedzy na temat nienieckich samolotów w lotnictwie polskim. Najpierw jednak kilka słów o samym wydawnictwie. Ukazało się ono nakładem własnym obu autorów, którzy dotychczas publikowali na łamach innych wydawnictw, tym razem zadebiutowali także jako wydawcy. Trzeba przyznać, że z bardzo dobrym skutkiem, bo książka wydana została w bardzo estetyczny sposób, z takich co swoim wyglądem zachęca, żeby ją o tworzyć. Format A4 w poziomie, twarda oprawa i piękna szata graficzna z bardzo efektowną grafiką autorstwa Piotra Forkasiewicza, znanego z boxartów do modeli firmy Arma Hobby. Zawartość wydana na kredowym papierze.

Właśnie, zawartość. Autorzy skupili się na samolotach wywiadowczych, według ówczesnej nomenklatury, choć bardziej pasowałoby określenie samolotach pola walki. Takimi niewątpliwie były samoloty Halberstadt Cl.II, Halberstadt Cl.IV, Halberstadt Cl.V, LVG C.VI oraz Hannover Cl.V. Wszystkie te typy maszyn opracowywane były do zadań rozpoznawczych, ale bardzo dobrze radziły sobie jako powietrzne wsparcie oddziałów piechoty. Tę swoistą podróż w czasie obaj autorzy zaczynają od Lotniska Mokotowskiego w Warszawie, poznańskiej  Ławicy oraz Winiar a dokładnie hali sterowcowej, czyli miejsc, gdzie w latach 1918 -1919 zdobyto znaczną ilość sprzętu latającego oraz części zamiennych. Kolejne części opracowania poświęcone są wymienionym powyżej typom samolotów. Autorzy opisują dzieje poszczególnych egzemplarzy samolotów, z czego 11 egzemplarzy Halberstadt Cl.II, 3 egzemplarze Halberstadt Cl.IV, 12 egzemplarzy Halberstadt  Cl.V, 15 egzemplarzy LVG C.VI, przegląd zamyka pojedynczy Hannover Sl.V. Każdy egzemplarz jest dokładnie opisany, oczywiście na tyle, na ile pozwala aktualny stan wiedzy, niektóre opisane są bardzo szczegółowo, ich historia użycie operacyjne i oczywiście malowanie. Przegląd każdego typu poprzedza wyczerpujący opis historii i konstrukcji danego typu. Autorzy publikacji w pełni zdają sobie sprawę, że nawet najlepiej opracowane pod względem merytorycznym teksty muszą być uzupełnione odpowiednim materiałem ikonograficznym. Dlatego też w książce opublikowano 113 zdjęć „z epoki”. Wszystkie doskonałej jakości, często umożliwiającej publikację na całej stronie. Zdjęcia te są istną kopalnią wiedzy nie tylko dla miłośników lotnictwa, ale także modelarzy, szczegóły konstrukcyjne poszczególnych typów samolotów dosłownie podane jak na tacy. Wiele z tych zdjęć może także stanowić znakomitą inspirację do budowy lotniczych dioram. Należy także dodać, że cześć z tych zdjęć jest opublikowana po raz pierwszy.

 Zdjęcia archiwalne są uzupełnione przez plansze barwne, ukazujące schematy malowań poszczególnych egzemplarzy samolotów omówionych w książce. Ich autorem jest Arkadiusz Wróbel i trzeba przyznać, że bardzo dobrze wywiązał się z powierzonego mu zadania. Zastosowano metodę wielokrotnie sprawdzoną, choćby w popularnej serii Polish Wings Wydawnictwa Stratus. Polega ona na dokładnej analizie zdjęć, które mają zostać opublikowane w danym opracowaniu i wykonanie w oparciu o nie plansz barwnych uwzględniających nie tylko sam schemat malowania danego samolotu, ale także charakterystyczny dla niego układ różnego rodzaju plan, zabrudzeń czy odbarwień. Mamy zatem do dyspozycji 22 plansze barwne, które mogą być inspiracją dla nie jednego modelarza, w tym także piszącego te słowa. Plansze wykonano w stylistyce charakterystyczne dla większości wydawnictw czy modeli dotyczących samolotów z okresu Wielkiej Wojny. Ozdobne ramki i ornamentyka są typowe dla choćby instrukcji modeli samolotów takich firm jak Cooper State Models, Roden czy Wingunt Wings.

Na rynek trafiła zatem kolejna bardzo wartościowa pozycja. Wyczerpujące kompendium wiedzy na temat niemieckich samolotów wywiadowczych, używanych w początkowym okresie polskiego lotnictwa. Pozycja warta polecenia zarówno dla modelarzy czy miłośników lotnictwa nie zajmujących się modelarstwem, a także dla wszystkich chcących uzupełnić swą wiedzę z zakresu historii Polski o bardzo ciekawe a mało znane na tle innych epizody. Ponieważ zarówno w Warszawie, na Ławicy i w Winiarach przejęto sporą ilość bardzo różnych samolotów, autorzy zapowiadają kolejne tomy. Czekamy zatem na Fokkery, Albatrosy i inne niemieckie konstrukcje używane w polskim lotnictwie w początkowym okresie jego istnienia. Publikację można zamówić bezpośrednio u wydawcy wchodząc na stronę samolotywywyadowcze.pl.

 

Dziękuję Panu Mateuszowi Kabatkowi za przekazanie egzemplarza publikacji na potrzeby recenzji

Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski

 

 

 

 

Partnerzy

           

 

Kluby modelarskie

 

 
   
                 
                 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd