ppor. pil. Zygmunt Kostrzewski i Oeffag C.II

Autor:
Ilustrator:
Wydawnictwo:     
ISBN:
Data wydania:
Seria:    
Format:
Cena:
Dariusz Karnas
Dariusz Karnas
Stratus
9788366549586
2021-05-10
Samolot po polsku MAXI
A4 paperback, 40 stron (40 w kolorze)
39.00 PLN

Kolejną pozycją z cyklu „Samolot po polsku MAXI”, wspólnego cyklu Wydawnictwa Stratus oraz Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie jest opracowanie Dariusza Karnasa poświęcone ppor. pil. Zygmuntowi Kostrzewskiemu. W porównaniu z poprzednimi tomikami z cyklu od razu rzuca się w oczy znacznie mniejsza objętość książki, co w żadnym wypadku nie świadczy, że mniejsza jest także jej wartość. 

Wręcz przeciwnie. Już na wstępie mogę stwierdzić, że jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich entuzjastów polskich skrzydeł, zwłaszcza początkowego okresu ich historii, powstawania, kształtowania się. Autor książki przenosi nas do 1919 r. na kresy, dokładnie w okolice Lwowa i Przemyśla, gdzie trafia tytułowy bohater, ppor. pil. Zygmunt Kostrzewski, po okresie służby w lotnictwie Austro-Węgier w czasie I Wojny Światowej. Bierze aktywny udział w walkach o te miasta, a ponieważ jest lotnikiem, możemy prześledzić także dramatyczne wydarzenia związane z opanowaniem a następnie utrzymaniem  lotnisk Lewandówka we Lwowie oraz Hureczko k. Przemyśla. Bohater wykonał kilkanaście lotów bojowych aż do  14 maja 1919 r. kiedy to zginął śmiercią lotnika.

Druga część opracowania poświęcona jest poświęcona samolotowi na którym latał i na którym zginął ppor. pil. Zygmunt Kostrzewski. Mowa tu oczywiście o samolocie rozpoznawczym Oeffag C.II, austriackiej odmianie Brandenburga C.II. Piętnaście samolotów C.II zostało przejętych przez lotników polskich na lotniskach Lewandówka, Rakowice oraz na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Nasz bohater latał i zginął na egzemplarzu 52.20 przejętym na krokowskich Rakowicach i przez pryzmat tego właśnie egzemplarza autor przedstawia całą historię konstrukcji, tym bardziej, że do naszych czasów przetrwało kilka zdjęć tego samolotu, które oczywiście także znajdziemy w książce. Poza zdjęciami i szczegółowym opisem technicznym znajdziemy także plany tego samolotu w skali 1/72 oraz tablice barwne ukazujące schematy malowania polskich C.II w tym oczywiście tytułowego 52.20. Plansze barwne oczywiście stanowią interpretację zachowanych fotografii. 

Trzecia część to załączniki. Są to skany zachowanych dokumentów ppor. pli. Zygmunta Kostrzewskiego w postaci opisu przebiegu służby, wykazu lotów bojowych a także notki biograficzne takich bohaterów wojny polsko – ukraińskiej jak gen. Tadeusza Jordana Rozwadowskiego, mjr pil. Stefana Bastyra, mjr pil Stefana Steca oraz ppłk obs. Inż. Władysława Torunia, gdyż z nimi nasz bohater zetknął się osobiście podczas służby w 7 Eskadrze Lotniczej. Znajdziemy tu także wskazówki, gdzie spoczęły doczesne szczątki ppor. pil. Zygmunta Kostrzewskiego oraz innych bohaterów walk o Lwów i Przemyśl w 1919 r.
Jak wspomniałem  na wstępnie mamy do czynienia z pozycją bardzo wartościową, bardzo dobrze napisaną, zawierającą spory ładunek emocjonalny. Większość modelarzy pewnie od razu zacznie zastanawiać się, czy jest na rynku zestaw umożliwiający sklejenie modelu samolotu Oeffag C.II podpowiadam, że jak najbardziej taki model istnieje. Jest to żywiczna miniatura w skali 1/72 firmy Choroszy Modelbud. Model ma także kalkomanie do polskiego malowania, więc pozwolę sobie na zamieszczenie boxartu tego zestawu oraz stosownego linku do strony producenta:

OEFFAG C.II - 1/72 - Choroszy Modelbud

Książka jak najbardziej godna polecenia, warto o niej wspomnieć, gdyż może umknąć uwadze modelarzy i entuzjastów lotnictwa z uwagi na inne propozycje Wydawnictwa Stratus poświęcone historii polskiego lotnictwa.

 

Dziękuję Wydawnictwu Stratus za przekazanie egzemplarza na potrzeby niniejszej publikacji.

Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski

 

Partnerzy

           

 

Kluby modelarskie

 

 
       
                 
                 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd