Autor: Ilustrator: Wydawnictwo: ISBN: Data wydania: Seria: Nr katalogowy: Format: Cena: |
Ognjan Petrovic, Djordie Nikolic Ognjan Petrovic Stratus 9788365958266 2020-04-13 White 9149 A4, HB, 176 stron (176 w kolorze) 169.00 PLN |
Wraz z premierą książki Darusza Karnasa poświęconej samolotom wielozadaniowym CSS-13 ukazała się kolejna pozycja warta uwagi. Jest nią oczywiście drugi tom monumentalnego dzieła pt. „Yugoslav Fighter Colours 1918-1941”. Tym razem Ognjan Petrovic i Djordie Nikolic przedstawiają nowsze typy myśliwców pełniących służbę w jugosłowiańskim lotnictwie wojskowym.
Szata graficzna i sposób wydania są identyczne jak w przypadku pierwszego tomu, czyli kredowy papier, twarda oprawa i lakierowana okładka, co sprawia, że książkę aż chce się wziąć do ręki. Poziom edytorski najwyższy z możliwych. Nieco inna jest natomiast zawartość. W pierwszym tomie dominowała mnogość typów używanych samolotów, ale pamiętać należy, że był to okres formowania się jugosłowiańskiego lotnictwa myśliwskiego, zaś sprzęt pozyskiwano gdzie się da, z różnych źródeł. Podobnie było w Polsce.
![]() |
![]() |
Drugi tom obejmuje okres, w którym lotnictwo działało w sposób bardziej uporządkowany, sprzęt latający był już znacznej mierze ujednolicony, co siłą rzeczy sprawia, iż typów samolotów będących w służbie było zdecydowanie mniej, co nie oznacza, że było mniej ciekawie. Samoloty omówione są w sposób chronologiczny, jednakże można wyodrębnić dwie grupy samolotów. Po pierwsze rodzime konstrukcje, a więc Ikarus IK.2 układem i konstrukcją przypominający nasze maszyny konstrukcji iż. Z. Puławskiego oraz Rogożarski IK-3, w którym jak osobiście widzę wpływy Hurricane, MS-406 a nawet Jaka -1b.
![]() |
![]() |
![]() |
Druga grupa to konstrukcje zagraniczne, czy Hawker Furry, Hawker Hurricane oraz Messerschmitt Bf-109E oraz Potez 61. Wszystkie samoloty omówione w książce są oczywiście należycie zilustrowane zarówno dużą ilością dobrej jakości fotografii archiwalnych oraz ponad trzydziestoma planszami barwnymi, które z dużym znawstwem tematu wykonał Ognjan Petrovic. Publikacja zawiera także wiele danych tabelarycznych, przez co znacznie zyskuje na wartości merytorycznej.
![]() |
![]() |
Autorzy nie ograniczyli się jedynie do omawiania seryjnych konstrukcji, ale sporo uwagi poświęcili także prototypom. Zarówno tych, które weszły do produkcji seryjnej, czyli Ikarus IK.2 oraz Rogożarski IK-3, ale także tym, które nie wyszły poza stadium prototypu. Mowa tu takich konstrukcjach, jak Rogożarski R-313, Zmaj R-1 czy wyróżniający się oryginalną sylwetką Ikarus Orkan.
![]() |
![]() |
Siłą wszystkich książek Wydawnictwa Stratus jest duża ilość dobrej jakości zdjęć, jakie są w tych książkach publikowane. Tak jest i tym razem. Każdy egzemplarz samolotu, jaki został omówiony przez autorów opracowania został zilustrowany przynajmniej jedną wysokiej jakości fotografią. Zdjęć jest w sumie kilkaset, wiele z nich może być modelarską inspiracją i dać odpowiedź na często pojawiające się pytania o szczegóły danej konstrukcji. Opracowanie zakończono erratą do pierwszego tomu, gdzie zamieszczono poprawione sylwetki dwóch samolotów – SPADA S.7 oraz Avii BH-33. W tym miejscu zamieszono też perspektywiczne, barwne plansze przedstawiające część samolotów opisanych w książce.
Na rynek trafiła zatem kolejna publikacja o bardzo wysokim poziomie merytorycznym jak i poligraficznym. Lotnictwo Jugosłowiańskie jest przy tym tematem bardzo oryginalnym, zarówno jak i o użytkowany sprzęt co też nietuzinkowe schematy malowań. Z taką dokumentacją budowa modelu w barwach Lotnictwa Jugosławii nie powinna stanowić problemu.
Dziękuję Wydawnictwu Stratus za przekazanie egzemplarza na potrzeby niniejszej publikacji.
Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski