Dodatki: fotel katapultowy KK-2 Pavla
Kalkomania: MG-17/LIM-5/6 IN POLISH SERVICE VOL.2 ModelMaker art. nr 72047
Farby:
- Bilmodelmaker,
- Humbrol
Chemia modelarska:
- Płyn do zmiękczania kalkomanii Mr. Mark Setter
- Sidoluks,
- Wasch Tamiya,
- Satin werniks, Vallejo
W 1955 roku Polska zakupiła licencję na radziecki samolot myśliwski Mig-17. Ich produkcję ulokowano w mieleckich zakładach WSK, a oznaczono je Lim-5 (licencyjny myśliwiec). Tak zaczęła się era nowszych Limów w naszym lotnictwie (wcześniej produkowano Limy 1 i 2 – odpowiedniki Migów 15).
Pierwszy Lim-5 został opuścił hale WSK-Mielec 28 listopada 1956 roku, a łącznie wyprodukowano ich (do 1960 roku) 477, a w latach 1959-1960 trwała produkcja Limów-5P będących odpowiednikiem nowszej wersji Miga-17PF (z radarem). Tych maszyn wyprodukowano 129.
Oprócz wersji myśliwskich, na początku lat sześćdziesiątych, zaczęto również produkować wersje szturmowe Limów – początkowo był to wariant przejściowy Lim-5M (60 sztuk), potem Lim-6 (40), a ostateczną wersją był Lim-6bis (70 samolotów). Przebudowano również część Limów-5M i Limów-6 do standardu Lima-6bis. W miarę wycofywania Limów-5P z jednostek myśliwskich (od 1971 roku) były one przerabiane na wariant szturmowy, który oznaczono Lim-6M.
Samoloty Lim-5 były podstawowym sprzętem myśliwskim lotnictwa polskiego do połowy lat 1960-tych, kiedy to zastąpiły je nowocześniejsze myśliwce Mikojan MiG-21. Podobną rolę pełniły samoloty Lim-6bis w jednostkach lotnictwa myśliwsko-szturmowego w Polsce. Podobne przeróbki były wykonywane również na eksport dla Indonezji i na samolotach należących do Narodowej Armii Ludowej z Niemieckiej Republiki Demokratycznej.
Era Limów-5/6 zakończyła się w Polsce 12 lipca 1993 – w tym dniu miał miejsce pożegnalny lot Lima-5 nb 1717, po którym został on wycofany z eksploatacji. Przed startem do pamiętnego lotu samolot ten był najstarszym, wyprodukowanym w Polsce odrzutowcem na wyposażeniu wojsk lotniczych. Pilotem maszyny o numerze 1717 był ppłk. pil. Krzysztof Siek, a samolot należał do 45 Lotniczej Eskadry Doświadczalnej.
Ostatni lot Lim odbył w okolicznościowym malowaniu projektu Roberta Gretzyngera.
Prezentowany model przedstawia właśnie Lima-5 w takim malowaniu. Wykorzystane zostały tu kalkomanie firmy Modelmaker, a sam zestaw to AZModel wzbogacony żywiczny fotel katapultowy z firmy Pavla.
Budowa nie była skomplikowana jednak wymagała użycia sporej ilości szpachli – podział technologiczny skrzydeł jest fatalny. Tak samo jak i spasowanie elementów. Wykonane zostały też drobne przeróbki aby model odpowiadał Limowi-5. Malowanie płatowca wykonane zostało emalią Blimodelmakers (aluminium), a odcienie błękitu na stateczniku pionowym i zbiornikach paliwa to emalie Humbrol (H125, H47 i H65).
Tekst: Wojciech Sokołowski