Heinkel He-162 Salamander - 1/32 - Revell

Autor: Marek Gręzicki
Model: Heinkel He 162 Volksjäger
Firma: Revell
Skala: 1:32

 

 

Heinkel He 162 Volksjäger, znany też jako Salamander, był niemieckim myśliwcem - drugim myśliwcem odrzutowym przyjętym na wyposażenie Luftwaffe podczas II wojny światowej. Dzierży rekord prędkości wśród pierwszej generacji samolotów odrzutowych.

Kiedy amerykańska 8 Armia Powietrzna rozpoczęła na nowo dzienne bombardowania Niemiec w 1944 roku, nad terytorium Rzeszy znowu pojawiły się bombowce w eskorcie myśliwców P-51 Mustang. Wtedy właśnie Adolf Galland zrozumiał, że jedyną możliwością zniwelowania przewagi liczebnej wroga jest przewaga technologiczna i zażądał wprowadzenia do produkcji myśliwców odrzutowych.

Samolot był małym górnopłatem o prostych skrzydłach i sportowym wyglądzie, napędzany był silnikiem BMW 003, który był umocowany nad kadłubem, za znajdującą się z przodu kabiną pilota. Jako pierwszy samolot w historii był wyposażony w fotel wyrzucany i chowane podwozie trójkołowe. Projekt zatwierdzono 25 września 1944, a pierwszy lot miał miejsce 6 grudnia, czyli po niecałych 90 dniach.

Podczas tak szybkiego procesu projektowego nie ustrzeżono się błędów konstrukcyjnych, z których jeden zaowocował rozbiciem się samolotu podczas pokazów. Tak więc prace nad He 162 kontynuowano, cały czas poprawiając konstrukcję i właściwości lotu – szczególnym problemem okazało się zachowanie samolotu przy niskich prędkościach.
Do czasu uporania się ze wszystkimi problemami stało się jasne, że wojna chyli się ku końcowi. Niemniej jednak, ambitny program produkcji myśliwca był kontynuowany i do końca zmagań wojennych ukończono produkcję 300 myśliwców, a kolejne 100 było w trakcie produkcji. W kwietniu zakończono przezbrojenie pierwszej grupy na nowe samoloty. Jak się później okazało – ostatniej. W kwietniu i maju 1945 samoloty te w ograniczonym zakresie zostały użyte bojowo.

Cała dokumentacja zdjęciowa pochodzi z Internetu. Zgromadziłem łącznie na potrzeby budowy modelu ok. 120 zdjęć. Budowa trwała ok. 4 miesięcy. Do budowy mojej repliki w skali 1:32 z firmy Revell użyłem następujących zestawów waloryzujących:
• Zestaw uzupełniający nr 2072 firmy Aires (kabina i zespół podwozia głównego),
• Zestaw uzupełniający firmy Aires – działka MG 151/20,
• Zestaw uzupełniający nr 5013 firmy CMK – silnik BMW003,
• Zestaw uzupełniający nr 5012 firmy CMK - uzbrojenie,
• Zestaw uzupełniający nr 5010 firmy CMK – usterzenie.

W dalszej części omówię pokrótce poszczególne części składowe i etapy budowy modelu.

Kabina pilota została wykonana w całości z elementów nie pochodzących z zestawu fabrycznego. Do budowy repliki wykorzystano elementy pochodzące z zestawu firmy Aires (www.aires.cz). Warto zwrócić uwagę na dokładność wykonania repliki cockpitu przez Aires… Podobny zestaw firmy CMK (www.cmkkits.com) niestety powiela błędy i uproszczenia Revell,a. Proponuję użyć zestawu pasów pochodzących od Eduard’a (www.eduard.cz).

Do budowy makiety silnika wykorzystałem wyłącznie zestaw firmy CMK. Osprzęt i okablowanie silnika wykonałem z dostępnych materiałów na podstawie poniższej dokumentacji zdjęciowej. Z zestawu fabrycznego nie pochodzą żadne elementy. Warto popracować nad okablowaniem silnika. Zestaw CMK jest fajny, ale jest niedokładny - trzeba uważać przy montażu gotowej repliki silnika do kadłuba. Najpierw proponuję pomalować cały model, potem zamocować płytę pod silnikiem (część 21). Ważne jest dokładne spasowanie detali! Okablowanie silnika należy wykonać z różnych przewodów dostępnych w naszych zasobach. Jednak grubość największych przewodów nie powinna przekraczać 0,5mm

 

 

Do budowy płatowca wykorzystałem części załączone przez producenta po dokonaniu szeroko zakrojonych przeróbek. Wszystkie elementy ruchome usterzenia zostały zaznaczone w modelu, i tak:
• odciąłem od elementów modelu i wychyliłem wszystkie powierzchnie sterowe, zastosowałem zestaw CMK nr 5010
• klapy wykonałem w pozycji otwartej pochodzą z zestawu CMK nr 5010,
• pokrywy silnika zostały wykonane w pozycji otwartej i wyposażone w uchwyty i linki technologiczne,
• pokrywa przedziału uzbrojenia zostały wykonana jako otwarta.

Ponieważ model posiadał wgłębne, delikatne linie podziału blach poszycia, pasujące do dokumentacji, korekta dotyczyła wyłącznie ich poprawieniu po montażu.

Kokpit, a więc wiatrochron i owiewka zostały wykonane z użyciem elementów fototrawionych pochodzących z zestawu Aires.

Komory podwozia zostały wykonane wyłącznie z zestawu Aires i po montażu nie wymagała dodatkowych przeróbek.

Klapy podwozia głównego pochodzą z zestawu Aires, podwozia przedniego z zestawu fabrycznego, pokrywa komory uzbrojenia i osłony silnika z zestawu CMK
Podwozie modelu wykonano przy użyciu elementów załączonych przez Revell’a.

Model posiada zestaw uzbrojenia charakterystyczny dla wczesnych wersji He-162 A-2 tj. 2x20mm MG151/20 w zamkniętych komorach kadłubowych. Do budowy modelu wykorzystałem działko MG 151/20 z zestawu Aires oraz zestaw nr 5012 firmy CMK. Wykonałem jedynie lewą komorę aby nie zakłócać linii kadłuba modelu.

Model do którego odnosi się niniejszy artykuł, to samolot o numerze fabrycznym 12074 „żółta 11” pochodzi z 3/JG-1 z Leck/Holstein. Został wyprodukowany w październiku 1944 roku w Schwabisch –Hall. Samolot był pilotowany przez oblt. Emila Demuth’a. Znalezione w Internecie zdjęcie samolotu przedstawia rysunek na początku artykułu. Model został pomalowany wg uproszczonych standardów obowiązujących w 1945 roku. Górne powierzchnie pomalowałem farbą RLM 82, a osłona silnika i usterzenie zostały pomalowane kolorem RLM 81. Dolne powierzchnie płatowca zostały pomalowane kolorem RLM 76. Do malowania użyłem emalii olejnych firmy Modellmaster.

Tekst i zdjęci: Marek Gręzicki

Partnerzy

     

 

Kluby modelarskie

 

 
       
                 
                 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd