Drukuj

W Pudle - Samolot komunikacyjny Northrop Delta 1C - 1/72 - Azur Frrom

Model: Delta 1C Civilian Version, Nr kat.: FR0032
Skala: 1:72
Producent: AZUR Frrom
Tworzywo: model wtryskowy, maski
Malowanie: 1 x Szwecja, 1 x USA, 1 x Meksyk  

Northrop Delta to ośmiomiejscowy samolot pasażerski wywodzący się z samolotu kurierskiego Northrop Gamma. Konstrukcja powstała w drugiej połowie lat 30-tych zeszłego stulecia i była użytkowana przez szereg towarzystw lotniczych, między innymi w USA, Meksyku i Szwecji. Właśnie w takich malowaniach model tego ciekawego i dość rzadko goszczącego na modelarskich warsztatach ma w swojej ofercie firma Azur Frrom.

Model zapakowany został w solidne kartonowe pudełko z całkiem sympatycznym boxartem. W środku znajduje się  zawartość  w postaci torebki z częściami, kalkomanią, instrukcją oraz maską. Delta nie jest wyjątkiem jeśli chodzi o sposób powstania zestawu. Pomysł oraz koncepcja zestawu powstają we Francji, zaś wcielane są w życie w Czechach, dokładnie w firmie Special Hobby. Dlatego też modele obu producentów powstają w dość twardego w obróbce tworzywa w kolorze ciemnoszarym. Delta należy do nowszych zestawów, co widać po dosyć sporej liczbie elementów z tworzywa, pomimo braku tak charakterystycznych dla short runów blaszek fototrawionych i żywic. Zestaw składa się z czterech ramek z szarego tworzywa uzupełnionego ramką zawierającą oszklenie.

 Na pierwszej z nich znajdują się połówki kadłuba, osłona silnika oraz usterzenie poziome.

Druga ramka zawiera płat oraz trzy typy osłon podwozia, z których wykorzystamy jeden. 

Trzecia ramka to wyposażenie wnętrza, producent wyposażył swą miniaturę także w kabinę pasażerską.

Ostatnia ramka to pozostałe detale modelu takie jak silnik, śmigła podwozie kolektory spalin czy różnego rodzaju anteny. Wykorzystamy tylko niewielką część, reszta zasili nasz modelarski magazynek.

Trzeba przyznać, że zestaw został opracowany bardzo starannie, nie ma jamek skurczowych, nadlewki dosłownie w kilku miejscach, ale bez problemu usuniemy je papierem ściernym, ślady po wypychaczach są w miejscach praktycznie nie widocznych. W kadłubie wewnątrz kabiny pasażerskiej i na dobrą sprawę usuwać je będzie musiał tylko ten, co będzie chciał zrobić otwarte drzwi. Linie podziału są oczywiście wgłębne, ale poprowadzone i delikatnie. Wszystkie powierzchnie sterowe wykonano jako integralne elementy skrzydeł i usterzenia, także dla chcących wykonać je jako wychylone, konieczna będzie drobna ingerencja. Bardzo ładnie wykonano natomiast wszelkie drobne detale takie jak wyposażenie wnętrza , silnik czy podwozie. Detale są wyraźne i szczegółowe. Mi osobiście bardzo do gustu przypadła makieta silnika oraz wyposażenie kokpitu z tablicą przyrządów. Dają one spore pole do popisu dla modelarza. 

Będą one doskonale widoczne ponieważ cienkie i przejrzyste. Pozbawione refleksów co sprawia, że pomimo zamkniętej kabiny jej wnętrze powinno być doskonale widoczne. Poza osłoną kabiny pilota się okna kabiny pasażerskiej. Trzeba przy nich uważać, bo nie są one takie same. Trzecia para jest węższa niż pozostałe. 

Ponieważ ta odmiana Delty była wyposażona w szerokie drzwi do kabiny pasażerskiej, producent zdecydował się na nietuzinkowe rozwiązanie dołączając do zestawu szablony w formie masek. Najpierw należy zaślepić okna w miejscu, gdzie powinny być drzwi a następnie po obróbce nakleić maski naciąć drzwi w odpowiednim kształcie. Maski mają własną instrukcję, która krok po kroku wyjaśnia sposób postępowania. 

Kalkomanie do modeli Azur Frrom od dawna drukowane są w czeskiej firmie Aviprint. Są one dobre jakościowo, o czym miałem okazje przekonać się podczas klejenia modelu Poteza XXV. Dobrze reagują na chemię i wnikają w fakturę powierzchni modelu. Nie zauważyłem także żadnych błędów drukarskich czy przekłamań kolorów.

Model możemy wykonać w trzech wariantach malowania, których wspólną cechą jest metaliczne wykończenie wszystkich trzech egzemplarzy. Pole do popisu będą mieli ci, co lubią malować metalizerami. Malowania są następujące:

- Northrop Delta 1C c/n7, SE-ADI, nazwa własna „Halland”, szwedzkie towarzystwo lotnicze A.B. Aerotransport (obecnie część SAS). Samolot w okresie kwiecień 1934 –   maj 1937 obsługiwał połączenia lotnicze z Geteborga przez Kopenhagę do Malmo oraz z Malmo przez Kopanhagę do Hanoveru,
- Northrop Delta 1C c/n3 X12292, linie lotnicze TWA, 1933, Samolot przewoził pocztę z Los Angeles do Kansas City,
- Northrop Delta 1C c/n4, X-ABED, Aerovias Centrales (meksykańska filia linii lotniczych PAN AM), Meksyk. Samolot ten w okresie od sierpnia 1933 do maja 1934 obsługiwał połączenia z Los Angeles do Mexico City.

Wszystkie opisane powyżej schematy malowań zamieszczono na ostatnich stronach instrukcji, która ma postać broszurki wydrukowanej na kredowym papierze, co zresztą jest standardem w najnowszych modelach tego producenta. Także czytelne rysunki montażowe, które powinny bezproblemowo przeprowadzić nas przez kolejne etapy budowy. Kolorystyka została podana w oparciu o paletę Gunze.
Propozycja bardzo ciekawa i przyznam szczerze, że nie miałem pojęcia o istnieniu tego zestawu. Jeżeli ktoś lubi międzywojenne lotnictwo pasażerskie i nie boi się short runów, może po ten zestaw sięgnąć. Na pewno nie będzie to czas zmarnowany, a kolekcję zasili niebanalna i oryginalna replika.

 

Dziękuję firmie Azur Frrom za przekazanie niniejszego modelu na potrzeby recenzji

Marcin "Marwaw" Wawrzynkowski

 

 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd