TS-11 "Iskra" 1:48 Choroszy Modelbud

Po wielu latach oczekiwań doczekaliśmy się wreszcie modelu polskiego samolotu szkolno-bojowego TS-11 "Iskra". Oczywiście modelu w skali 1:48, gdyż w skali 1:72 modele były dostępne dużo wcześniej.

Żywiczny model tego samolotu wypuściła firma Choroszy Modelbud.

Model "Iskry" dostępny jest obecnie w czterech wersjach:

  • TS-11 Iskra BR - nr katalogowy: C4802
  • TS-11 Iskra bis - nr katalogowy: C4803
  • TS-11 Iskra prototyp nr 4 - nr katalogowy: C4804
  • TS-11 Iskra bis D (Indian Airforce) - nr katalogowy: C4805

Zawartość pudełka z numerem katalogowym C4803 umożliwia wykonanie Iskry w wersji R, w malowaniu 7 Pułku Lotnictwa Specjalnego Marynarki Wojennej z Siemirowic nr takt. 1919 (1993 rok) i Iskry z 17 Eskadry Lotniczej z Poznania nr takt. 1907 (1989 rok). W pudełku znajdujemy 136 żywicznych części i dwie osłony kabiny z cienkiego przezroczystego tworzywa, formowane próżniowo.To samo dotyczy zestawu C4805, C4802 składa się ze 104 elementów, zaś C 4804 ze 130 części.

W zależności od wersji dysponujemy dwoma rodzajami kadłubów i kabin. W przypadku Iskry BR – jednomiejscowa, w trzech pozostałych dwumiejscowa. Elementy żywiczne odlane są dość dobrze, z delikatnymi wgłębnymi liniami podziałowymi, bez szczególnie dużych fragmentów układu wlewowego i odpowietrzającego.

Kabiny pilotów są wykonane w sposób szczegółowy i precyzyjny. Posiadają ładnie odtworzone panele boczne z pełnym wyposażeniem.

Osłony są zdublowane, więc można eksperymentować z oszkleniem. Tym bardziej, że producent przewidział żywiczną ramę kabiny - można więc pokusić się o wycinanie poszczególnych fragmentów oszklenia i wklejania ich w ramę. Elementy żywiczne odlane są dość dobrze, z delikatnymi liniami podziałowymi, bez szczególnie dużych fragmentów układu wlewowego i odpowietrzającego.

 
 

Jednak w niektórych miejscach zdarzają się pewne niedoskonałości, jak na przykład zanieczyszczenia (wskazane na poniższym zdjęciu). Jednak nie są to błędy których nie da się poprawić.

 

W zestawie znajdujemy sporo elementów, które umożliwiają dokładne odwzorowanie kabiny samolotu, podwozia, wszelkich anten i elementów zewnętrznych, oraz bogaty (jak na Iskrę) zestaw uzbrojenia podwieszanego: wyrzutnie rakiet ZR-4, MARS-4, WR-4, bomby OFAB-100M i pięćdziesięciokilogramowe.

W pudełku znajdziemy szczegółową i czytelną instrukcje budowy, a także kalki wraz z napisami eksploatacyjnymi umożliwiającymi wykonanie różnych wariantów malowania. Kalki są dobrej jakości bez przesunięć kolorów.

 

 

 

Kalki są dobrej jakości bez przesunięć kolorów. W przypadku Iskry BR są to szachownice i numery, gdyż samolot nie miał nanoszonych napisów eksploatacyjnych.

Model po przyłożeniu do planów leży w nich prawie dobrze (w oparciu o plany Iskry w skali 1:48 opublikowane w "Model Hobby", autorstwa G. Skowrońskiego). To prawie wygląda tak: kadłub w zasadzie jest idealnie odwzorowany - mała różnica jest przy stateczniku pionowym (zakreślenie nr 2). Gorzej jest ze skrzydłem, które jest za krótkie i za wąskie (zakreślenie nr 3). Wymiary części modelu w stosunku do planów zaznaczony jest kolorowym markerem. Kształt i rozmiary stateczników poziomych są prawidłowe. Z zauważonych mankamentów (dzięki koledze Irkowi) wymienię jeszcze brak wzoru bieżnika na kołach podwozia przedniego. Można było się pokusić jeszcze o odwzorowanie silnia SO-3W.

 

 

 

 

 

Podsumowując - pomimo pewnych niedoskonałości i wysokiej ceny wynikającej z technologii produkcji model samolotu TS-11 Iskra jest warty tego aby go mieć. Bynajmniej dotyczy to miłośników współczesnego polskiego lotnictwa wojskowego.

Wojciech Sokołowski

Mariusz Wawrzynkowski

 

 

Partnerzy

                 
             
                 

 

Kluby modelarskie

 

 

 

 
                 
                 
                 
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd