TATRA 148 VNM

Producent: MMK nr kat. 35024 www.mmk.cz
Skala: 1/35
Tworzywo: Model z elementów żywicznych + części fototrawione
Ocena: 8,5/10 punktów wg. mojej skali

Na początek może trochę historii…

Ciężarówki Czechosłowackiej (kiedyś)/Czeskiej (obecnie) firmy Tatra nie są nikomu obce. Często po dziś dzień widujemy ja na placach budów, a najczęściej w barwach wojskowych, również Polskich. Są to bardzo wytrzymałe ciężarówki, o nie spotykanej dzielności w naprawdę trudnym terenie i o bardzo dużej nośności, stąd często widujemy je jako wozy specjalistyczne z zabudową radiolokacyjną.

Co do modelu 148 VNM, był on produkowany w latach 1972-82 i był następcą modelu 138 VNM. Pojazd charakteryzował się układem napędowym 4x4 lub 6x6, był wyposażony w 8-io cylindrowy silnik o zapłonie samoczynnym, chłodzonym powietrzem o mocy 149 kW (ok. 203 KM). Ciężarówka była masowo produkowana i wykorzystywana zarówno w armiach Układu Warszawskiego jaki i w gospodarkach cywilnych krajów RWPG, jak i zaprzyjaźnionych z ówczesnym blokiem wschodnim. Charakteryzowała się wysoką niezawodnością, prostotą obsługi i ogromną ładownością. Cechą charakterystyczną znakomitej większości samochodów z logo Tatry była rura nośno-napędowa, zamiast ramy nośnej i niezależne zawieszenie wszystkich kół. Poniżej rysunek/przekrój takiego rozwiązania. Konstrukcja pojazdu, była dzięki temu jeszcze bardziej sztywna. Pozwalało to na zabudowy o dużych kubaturach, ze względu na relatywnie niższy środek ciężkości pojazdu.

Tatra 148 VNM w Ludowym Wojsku Polskim i Wojsku Polskim. Większość pojazdów jakie trafiły do naszej armii były przeznaczone do zabudowy specjalnej. Na podwoziach zabudowywano stacje radiolokacyjne, radio wysokościomierz RW-31 Łomnica, pojazdy były używane w latach 70-ch i 80-ch w 5-ym a następnie 3-im Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Bydgoszczy do obsługi samolotów Su-7 jako cysterny i podwozia pod inne urządzenia/agregaty lotniskowe.

Model…

Model, to miniatura w całości odlana z żywicy. Jak większość modelarzy wie, producenci modeli i konwersji żywicznych z Czech, utrzymują bardzo wysoki standard swoich wyrobów. Nie inaczej jest i w tym przypadku. W zestawie znajdziemy bardzo dobrzej jakości odlewy żywiczne w ilości ok. 100 elementów, blaszkę fototrawioną z ok.30 elementami, przezroczysty arkusz niezbędny do wykonania oszklenia kabiny pojazdu, dwie wkładki reflektorów i 4 pomarańczowe lampy kierunkowskazów. Całość prezentuje się naprawdę świetnie. Celowo nie rozpakowywałem wszystkich części z woreczków, żeby ich nie pogubić. Firma MMK postarała się, żeby móc wykonać pojazd z otwartą szoferką, tak więc mamy w pełni wyposażony przedział kierowcy i pasażerów, a przede wszystkim, mam możliwość wykonania modelu z podniesioną maską, a pod nią znajdziemy piękny odlew silnika Tatry. Do zestawu mamy dołączoną instrukcję budowy modelu, a także kalkomanie, które pozwolą nam wykonać jeden z dwóch pojazdów z armii Czechosłowackiej lub NRD.

Jednak, ja wybrałem malowanie w barwach naszej armii i to współcześnie z jednostki w Lipowcu koło Szczytna. Samochód jest tam używany jako „Wóz Alarmowy”. Poniżej jedno ze zdjęć którymi dysponuję. Tatra podpatrzona w trakcie przeglądu okresowego w 16 Batalionie Remontowym w Elblągu.


Podsumowanie…

Sam pojazd prezentuje się świetnie. Zresztą jak każda ciężarówka z logo Tatry. Jestem zagorzałym fanem tych pojazdów. A będąc teraz na E-Day Eduarda w Pradze Czeskiej, przy okazji udało mi się odwiedzić muzeum Armii Czeskiej w Leśanach, gdzie na Tatry mogłem się napatrzeć do woli, dalej podtrzymuję, że to jedne z najlepszych ciężarówek dla wojska.

Co do modelu i kosztów…model, na pewno nie należy do łatwych zestawów, więc nie polecam go początkującym modelarzom. Nie jest łatwo obrabiać i pracować z żywicą, więc trzeba mieć jakieś w tym doświadczenie. Choć jestem pewien, że efekt może być oszałamiający. Cena…tu też należy się chwilę zastanowić, gdyż z jednej strony wysoka, a z drugiej, jeśli ktoś kocha „nasze hobby”, to cena nie gra roli. Ale do rzeczy, na stronie producenta, model jest wyceniony na 1.911 KC (koron Czeskich), tj. ok. 315 zł wg. kursu 1 KC=0,165 zł. Mnie z racji bycia na E-Day i brania udziału w części konkursowej, obowiązywała obniżka cen. Ten model udało mi się kupić na stoisku producenta za 1.700 KC czyli ok. 280 zł. Czy dużo? Czy mało? Trudno powiedzieć. Bo nabrałem apetytu na inne pojazdy MMK z logo Tatra, a też używane w WP.

Tekst: Maciej BUDYŃ Bedyński

 

Adnotacja od Koszalińskiego Plutonu Modelarskiego:

Dziękujemy koledze Maćkowi za przygotowanie ciekawej recenzji bardzo ciekawego modelu.

Partnerzy

           

 

Kluby modelarskie

 

 
       
                 
                 

 

Our website is protected by DMC Firewall!