CASA C-212-300

Model: CASA C-212-300 France Nr kat.: FR0040
Skala: 1:72
Producent: AZUR Frrom
Tworzywo: model wtryskowy, elementy fototrawione
Farby: Hataka

Recenzja zestawu ukazała się w artykule "W pudle - Samolot transportowy CASA C-212-300 France - 1/72 - Azur Frrom"

Zawartość pudełka pozwala na wykonanie modelu w dwóch wersjach - krótkiej C-212-100 i przedłużonej C-212-300. Osobiście bardziej podobało mi się malowanie CAE Aviation z Francji z okresu lat 2009-20014 gdzie mamy do czynienia z samolotem z przedłużonym kadłubem. W związku z tym czekał mnie zabieg cięcia połówek kadłuba i wstawiania nosa od wersji 300, gdyż w zestawie jest w całości kadłub krótki. Nie było to jednak problematyczne - przy wykorzystaniu "czeskiej" piłki operacja przebiegła bezproblemowo, a przy połączeniu nowych części dziobowych potrzebne było tylko trochę szpachlówki.

Z lewej kadłub od wersji 300, z prawej od wersji 100


U góry kadłub w wersji 300, u dołu w wersji 100

Modyfikacji wymagały też skrzydła - wersja C-212-300 wyposażona została w winglety. Wymagane też było zaszpachlowanie części linii podziałowych na skrzydłach i wykonanie nowych, które są wymagane dla tej wersji (o czym wyraźnie traktuje instrukcja).


Złożony kadłub i skrzydła w wersji 300

Producent nie przewidział wyposażenia kabiny transportowej i jeśli nie będziemy otwierali drzwi do tej kabiny to nie musimy się nad tym pochylać - niewiele będzie widać przez małe okrągłe okna. Można jednak skorzystać z w miarę bogato zaprojektowanej kabiny pilotów. Duża deska przyrządów została wykonana w formie kalkomanii. Osobiście dorobiłem pasy do foteli pilotów, reszta wyposażenia zestawowe.

Kadłub wymagał po sklejeniu użycia szpachli na łączeniach połówek, jednak nie był to wielkim problemem. Połączenie kadłuba z płatem było zaś pozbawione uroków szpachlowania - można powiedzieć, że poszło gładko. Pozostało tylko wkleić podwozie i drobny osprzęt wraz z antenami i przystąpić do malowania.

Do malowania wykorzystałem lakiery Hataki z serii Orange dopierając się numerami FS sugerowanymi przez producenta zestawu. Osłony silników powinny mieć taki sam odcień jak pasy na kadłubie jednak po ich pomalowaniu są odrobinę inne - nie wiem czy to jest wina kalkomanii, czy niezgodność FSa. Po nałożeniu kalkomanii całość pokryłem błyszczącym lakierem Bilmodelmakers.

 

Dziękuję firmie Azur Frrom za przekazanie niniejszego modelu testowego

Tekst: Wojciech Sokołowski

Partnerzy

  
                 

 

Kluby modelarskie

 

 
       
                 
                 

 

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd